Lessons Learning Outcomes
a. daripada air kepada ais dan sebaliknya.
b. daripada air kepada wap air dan sebaliknya.
Methods
Kelas Pertama:
Jelaskan kepada murid konsep cair dan beku.
Nyatakan sebab-sebab berlakunya dua situasi di atas.
Ciri-ciri pepejal: memenuhi ruang, ada jisim dan bentuk tetap.
Contoh: ais (sifat sejuk dan licin)
Ciri-ciri cecair: ada jisim, tiada bentuk tetap
Minta pelajar untuk tunjukkan pergerakan wap, cecair dan pepejal. Boleh rujuk video di link.
Kelas Kedua:
1. Sediakan air dalam bekas, kemudian minta pelajar untuk letakkan di dalam peti sejuk. Lihat hasil setelah beberapa jam.
2. Sediakan beberapa ketul ais, kemudian letakkan dalam bekas. Minta pelajar untuk letakkan di bawah cahaya matahari dan lihat hasilnya.
Latihan: ms 35-36
Bahan-bahan:
Buku Sains Fargoes (6 Tahun)